Justynka - 2008-07-01 10:40:15

To dopiero za rok, ale powiem Wam, że już trzęsę dupą ze strachu... confused nie wiem jakie teksty wybrać i ogólnie czuję się taka bezradna... bo ogólnie rzecz biorąc, to do osób jakoś bardzo oczytanych nie należę :/  No same zobaczcie jakie wymagania stawiają przede mną szkoły:

Łódź:
Kandydat przystępujący do egzaminu powinien posiadać predyspozycje niezbędne do pracy w zawodzie: twórczą wyobraźnię, wrażliwość i odporność psychiczną, prawidłową wymowę, wrażliwy słuch, odpowiedni głos, poczucie rytmu, ponadprzeciętną sprawność fizyczną. Kandydat winien wykazywać zainteresowanie zagadnieniami szeroko rozumianej kultury i sztuki. Do egzaminu wstępnego kandydat zobowiązany jest wybrać i przygotować następujący repertuar:
•    cztery wiersze:
jeden z epoki renesansu polskiego lub europejskiego
jeden z okresu romantyzmu polskiego ewentualnie europejskiego
jeden z okresu 20-lecia międzywojennego
jeden z okresu po 1945 roku, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego 10-lecia.
•    dwa monologi - ze sztuk klasycznych pisane wierszem:
pierwszy - autorstwa jednego z dramaturgów polskich
drugi z repertuaru dramatycznej klasyki europejskiej lub światowej
•    cztery fragmenty prozy:
dwa z utworów klasyki polskiej lub światowej
dwa z utworów współczesnej prozy polskiej lub światowej
Uwaga: umownie do klasycznych zaliczamy utwory napisane przed drugą wojną światową, do współczesnych napisane od tego okresu do dzisiaj. Wymagana jest znajomość całego dzieła literackiego, z którego dokonano wyboru monologu lub fragmentu prozy.
•    Należy przygotować dwa utwory wokalne:
piosenkę ludową - śpiewaną a-capella,
do wyboru pieśń lub piosenka kabaretowa, lub piosenka musicalowa
Uwaga: dozwolony jest akompaniament własny, osoby towarzyszącej lub podkład muzyczny na taśmie magnetofonowej.

•należy przygotować krótki (60 sek. maks.) rytmiczny układ gimnastyczny z podkładem muzycznym (własny nośnik elektroniczny) zawierający następujące elementy gimnastyczne: przewrót w przód, przewrót w tył, mostek, waga (arabeska). Oprócz układu do muzyki można zademonstrować dodatkowo inne przygotowane przez siebie ćwiczenia.
Uwaga! dotycząca tańca należy wykazać się umiejętnością podstawowych kroków przynajmniej jednego tańca towarzyskiego (tango, walc, cha-cha, rumba ... itp.) oraz jednego tańca ludowego (mazur, krakowiak, kujawiak, oberek).
Uzyskanie pozytywnych ocen z w/w dyscyplin i sprawdzianów kwalifikuje kandydata do egzaminu końcowego:
•    Elementarne zadania aktorskie
kandydat otrzymuje temat zadania (fabułę i okoliczności określa komisja)
•    Zadania aktorskie przed kamerą.
Rozmowa kwalifikacyjna dotycząca problemów życia kulturalnego w Polsce i na świecie.

Kraków
Aby przystąpić do sprawdzianu zdolności artystycznych jako niezbędne minimum należy przygotować:
•    Trzy wiersze klasyczne (sylabiczne lub sylabotoniczne) w tym obowiązkowo spośród utworów Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida, Stanisława Wyspiańskiego.
•    Trzy wiersze współczesne (w dowolnej formie wersyfikacyjnej) takich autorów jak np. Julian Przyboś, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Czesław Miłosz.
•    Fragment prozy staropolskiej np. Mikołaja Reja, Piotra Skargi, Jana Chryzostoma Paska, Jędrzeja Kitowicza (należy pamiętać o uwzględnieniu nurtu satyrycznego, ewentualnie bajek lub fraszek).
•    Trzy fragmenty prozy XIX i XX wieku spośród takich autorów jak np. Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus, Stefan Żeromski, Jerzy Andrzejewski, Maria Dąbrowska, Jarosław Iwaszkiewicz, Sławomir Mrożek, Witold Gombrowicz.
•    Trzy piosenki, w tym  jedną ludową, jak również jeden utwór wokalno – muzyczny (aria, song, pieśń, kuplet, piosenka kabaretowa).

Wszystkie utwory powinny być bardzo dobrze opanowane pamięciowo.
Należy mieć przy sobie teksty przygotowanego repertuaru. Kandydatki winny zaprezentować się Komisji w sukniach lub w spódnicach luźnych do kolan i lekkim obuwiu.
Ćwiczenia aktorskie, których temat podawany jest w trakcie egzaminu praktycznego polegają na odtworzeniu pewnych czynności oraz reakcji uczuciowych na zdarzenie. Tematy i okoliczności tych zadań zostaną podane przez Komisję.
Studia aktorskie, jak również samo wykonywanie zawodu aktora wymagają ogromnej sprawności fizycznej i dobrej kondycji. Ćwiczenia ruchowe i sprawnościowe stanowią znaczący procent zajęć dydaktycznych w czasie studiów.
W trakcie sprawdzania zdolności artystycznych zbadana zostanie przez komisję ogólna sprawność ruchowa, poczucie rytmu oraz wyrazistość ciała.
Kandydaci powinni przynieść ze sobą trykot baletowy lub ściśle przylegający do ciała kostium gimnastyczny (ewentualnie jednoczęściowy kostium kąpielowy).
Wymagana jest znajomość podstawowych kroków przynajmniej jednego z pięciu tańców narodowych (polonez, mazur, krakowiak, kujawiak, oberek).
Kandydaci na specjalizację „aktor teatru tańca” powinni zaprezentować możliwie szeroki wachlarz stylów tanecznych. Ćwiczenia zadawane kandydatowi przez komisję dotyczyć będą w równym stopniu tańca klasycznego jak współczesnego.
Szczególną uwagę komisja zwracać będzie na poczucie rytmu oraz wyrazistość ciała a także sprawność ruchową kandydatów.

Warszawa

Kandydat wybiera jeden utwór z 5 przygotowanych wcześniej i zgłoszonych wraz z dokumentami tekstów (wiersz klasyczny, proza klasyczna, wiersz współczesny, proza współczesna oraz monolog - tylko tytuł utworu i nazwisko autora -  a nie całe teksty)
i prezentuje jego interpretację komisji egzaminacyjnej. Komisja może prosić o przedstawienie fragmentów innych utworów z listy repertuarowej kandydata. Kandydat jest oceniamy w skali dwustopniowej: dst. lub ndst. Uzyskanie czterech pozytywnych ocen: z wymowy, głosu, interpretacji i warunków scenicznych kwalifikuje kandydata do drugiej - konkursowej części egzaminu.

Bibliografia dla kandydatów na Wydział Aktorski

1. Historia. Encyklopedia szkolna, praca zbiorowa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993
2. H. Samsonowicz, J. Tazbir, Tysiącletnie dzieje, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2006
3. Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, PIW, Warszawa 1990
4. M. Fik, Trzydzieści pięć sezonów, WAiF, Warszawa 1980
5. Encyklopedia kultury polskiej. Teatr. Widowisko, Instytut Kultury Polskiej, pod red. M. Fik, Warszawa 2000
6. Historia teatru, pod red. J.R. Browna, Świat Książki, Warszawa 1999
7. A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977
8. A. Nicoll, Dzieje dramatu, PIW, Warszawa 1978
9. R. Chymkowski, W. Dudzik, M. Wójtowski, Wiedza o kulturze, WSiP 2003
10. Słownik wiedzy o teatrze, (praca zbiorowa, pod redakcją m in. D. Kosińskiego), Bielsko-Biała 2005.
11. D. Kosiński, Słownik teatru, Kraków 2006

O losieńku! i cóż ja teraz mam począć?
Idę do biblioteki...
czyta  rozmysla

www.czarnobyl.pun.pl www.bia.pun.pl www.pokemon-em-pbf.pun.pl www.aranze.pun.pl www.predorio.pun.pl